Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Snydt for 1,5 million: Sådan blev thailandsk kok udnyttet
thai
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-12-2019 09:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3433
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

www.thai-dk.dk/uploads/q18154200.jpg


Surachai Thongphap arbejdede op mod 260 timer om måneden og fik udbetalt 50 kroner i timen sort

Halvanden millioner kroner: Så meget er en thailandsk kok angiveligt blevet snydt for i de tre år, han var ansat på restauranten Thai4You i Hillerød på den såkaldte beløbsordning.

Det mener 3F, som har rejst et krav om en samlet erstatning på halvanden millioner kroner på vegne af den thailandske kok mod arbejdsgiveren, Tue Kalmo.

Kom for at arbejde
Surachai Thongphap, som også kaldes Nok, var kommet til Danmark for at arbejde på restauranten i Hillerød.

Officielt fik han en månedsløn på 31.340 kroner for at arbejde 37 timer om ugen.

Dermed overholdt han udadtil vilkårene i den såkaldte beløbsordning, der skal sikre, at udlændinge, som ikke er fra EU, tjener en 'høj løn' i deres job i Danmark, før de kan søge om opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af deres ansættelse.

I den virkelige verden sled Nok syv dage om ugen til 50 kroner i timen og fik sin løn udbetalt kontant.

Det kan Ekstra Bladet nu afsløre i samarbejde med Fagbladet 3F.

Intet kontonummer
Nok kom til Danmark og blev ansat på Thai4You i 2015. Han arbejdede på restauranten frem til 2018.

Han underskrev i forbindelse med sin ansættelsen en fuldmagt, som gav arbejdsgiveren, Tue Kalmo, lov til at stå for kontakten med myndighederne.

- Jeg havde ikke adgang til min lønkonto eller mit NemID. Jeg så aldrig et papir fra Skat eller andre myndigheder. Og jeg fik aldrig en rigtig lønseddel. I stedet fik jeg små håndskrevne sedler fra min chef, hvor der stod, hvad jeg skulle have i løn, siger Nok.
Ifølge Næstformand i 3F Nordsjælland, Ronny Iversen, som har kørt sagen for Nok, har arbejdsgiveren fremsendt lønsedler til 3F, som skulle bevise, at Nok har modtaget den rigtige løn og har betalt skat i Danmark.

De fremsendte lønsedler mangler dog en markant detalje. Nemlig et kontonummer, som pengene skulle være udbetalt til.


50 kroner i timen
Ekstra Bladet er i besiddelse af flere af de håndskrevne noter, som ifølge Nok udgjorde hans lønsedler, samt lønsedlerne fra Tue Kalmo, som ikke indeholder et kontonummer.

På de håndskrevne noter kan man se, at han en enkelt måned fik 12.600 kroner for 252 timers arbejde. Det svarer til 50 kroner i timen.

Af det beløb trak arbejdsgiveren oven i købet 5000 kroner til 'husleje', som betaling for at Nok boede i en lejlighed, hvor Tue Kalmo også selv havde folkeregisteradresse.

Flere steder kan man også se, at der bliver trukket penge fra lønnen for at dække 'lån', som Nok har modtaget den foregående måned.

Alle lønudbetalinger er ifølge Nok sket kontant.

- Min chef fortalte mig, at jeg skulle bo i en meget lille lejlighed, hvor jeg skulle give 5000 kroner i husleje. Det var ikke aftalen hjemmefra, men hvad skulle jeg gøre? Nu var jeg i Danmark.

- Jeg havde så få penge, at jeg var nødt til at låne af min chef hver måned, så jeg kunne betale til mine børns skolegang.

- Jeg blev snydt, men jeg kunne ikke rejse hjem. Jeg måtte holde ud for mine børns skyld, siger Nok.

læs mere her: https://ekstrabla...et/7917146
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thailand: 10 million people suffer pollution-related illnesses in 2023 | BBC News Hele Thailand 1 10-03-2024 09:35
Dræbt thailandsk kvinde lukkede 26-årig ind Nyheder på dansk 2 08-02-2024 15:41
Domstol frikender thailandsk oppositionsleder Nyheder på dansk 2 25-01-2024 12:15
Thailandsk kvinde anholdt Nyheder på dansk 1 03-11-2023 17:24
Dansk-thailandsk skuespiller vinder sag Nyheder på dansk 1 26-10-2023 03:13

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.16 sekunder | 99,438,239 Unikke besøg | jQ Blog