Antal indlæg: 145 Tilmeldt: 31.07.17 Status: Offline
Bestyrelsen i Thai Airways har endnu en gang skudt ledelsens ønske om en udvidelse af flåden til hjørne. Købsplanerne omfatter 38 nye fly af forskellig størrelse.
Der har gennem de seneste år været talt om en flådeudvidelse hos Thai Airways International, men en endelig beslutning om at købe nye fly er flere gange blevet udskudt.
Sidste år udtalte den thailandske transportminister, Arkhom Termpittayapaisith, at Thai Airways, der er delvist statsejet, forventeligt ville lægge en ordre på 13 nye langdistancefly og 10 nye mellemdistancefly. En ordre, der ville beløbe sig til omkring 19 milliarder kroner.
Men ordren løb aldrig ind hos Airbus og/eller Boeing, og det er foreløbigt heller ikke sket i indeværende år.
Den seneste melding fra bestyrelsen i Thai Airways lyder også, at planerne om at erhverve nye fly er sat på pause. Det skriver Air Transport World. Ledelsen i det thailandske flyselskab havde forelagt bestyrelsen planer om at købe 38 nye langdistance- og mellemdistancefly, men det blev imidlertid afvist. Der foreligger ikke informationer om, hvilke flytyper der er tale om.
Ledelse skal revidere købsplaner
Bestyrelsen i Thai Airways bad ledelsen på det seneste møde om at revidere købsplanerne og indsende et oplæg igen inden for seks måneder. Ledelsen har fået til opgave at gennemgå flådestrategien ”under hensyntagen til det nuværende industrimiljø”, mens kilden til finansiering skal revurderes.
Nye fly hos Thai Airways skal primært erstatte ældre fly, men der er også planer om at udvide flåden. Thai Airways ønskede leveringer fra 2021 og frem til 2026. Ledelsen i flyselskabet har tidligere fået afvist en plan for flådeudvidelse.
Selv om der endnu ikke er truffet afgørelse om at købe nye fly, får Thai Airways alligevel nye fly inden for en overskuelig fremtid. Selskabet modtager således tre leasede Boeing 777-300ER i slutningen af 2020, og dette er ikke en del af de føromtalte købsplaner, slår Thai Airways fast over for Air Transport World.
Årsagerne til, at bestyrelsen forhaler en endelig beslutning om at købe nye fly, hænger blandt andet sammen med, at der har været ændringer i selskabets ledelse. Det har Centre for Aviation (CAPA) tidligere vurderet. De senere år har Thai Airways også kæmpet med økonomiske udfordringer, hvilket formentlig får selskabet til at granske et eventuelt flykøb.
82 langdistancefly i flåden
Flåden hos Thai Airways består af 15 Airbus A330-300, 12 Airbus A350-900, seks Airbus A380-800, ni Boeing 747-400, seks Boeing 777-200, seks Boeing 777-200ER, seks Boeing 777-300, 14 Boeing 777-300ER, seks Boeing 787-8 Dreamliner samt to Boeing 787-9 Dreamliner. Herudover har Thai Smile 20 Airbus A320-200.
Gennemsnitsalderen på selskabets Boeing 747-400 er 20 år, og de ikoniske dobbeltdækkerfly forventes udfaset af flåden i 2022. Flytypen har tidligere opereret til Københavns Lufthavn, men Thai Airways benytter nu en Boeing 777-300ER på ruten fra Bangkok til den danske hovedstad.
Antal indlæg: 3352 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
Thai Airways afviser forlydender om likviditetskrise
Thailands transportminister har udtrykt bekymring over økonomien i Thai Airways. Flyselskabets koncernchef afviser dog, at der er likviditetsproblemer.
Thai Airways har tidligere været inde i økonomiske problemer, og nu har det store flyselskab atter lignende udfordringer.
I hvert fald hvis man spørger Thailands stedfortrædende transportminister, Thaworn Senneam. Han udtrykte torsdag i sidste uge bekymring for den finansielle sundhed i Thai Airways, skriver det thailandske medie Bangkok Post.
Thaworn Senneam fremhæver, at flyselskabet skal have rapporteret om et tab på over seks milliarder thailandske baht (1,3 milliarder kroner, red.) i første halvdel af indeværende år. Og den thailandske transportminister frygter, at nettounderskuddet kan ende med over 10 milliarder baht for hele året.
Koncernchef i Thai Airways, Sumet Damrongchaitham, understreger dog, at flyselskabet ikke har nogen form for likviditetsproblemer i øjeblikket. I fredags – dagen efter ministerens udtalelser – sagde Thai Airways-chefen ifølge Bangkok Post, at selskabets pengestrøm er sund, og at forretningen fungerer som sædvanligt. Thai Airways følger sin stringente plan for gældsstyring og har fået reduceret gælden med 48 milliarder baht (10,7 milliarder kroner, red.).
Thai Airways-koncernchefen oplyser, at det thailandske finansministerium og Public Debt Management Office (PDMO) løbende bliver underrettet om flyselskabets økonomiske sundhed, og at begge instanser – uden bekymringer – har anerkendt den finansielle situation.
Planer om flykøb udsat
Tidligere har Thai Airways anmodet om et lån på 32 milliarder baht (7,1 milliarder kroner, red.) for regnskabsåret 2020, og det er øremærket til investering og driftskapital. Dette lån skal angiveligt ikke anvendes til det planlagte køb af 38 nye fly til en værdi af 156 milliarder baht (34,8 milliarder kroner, red.).
I sidste uge stod det imidlertid klart, at bestyrelsen i Thai Airways indtil videre har udsat beslutningen om at erhverve nye fly til selskabet. Ledelsen havde fremlagt forslag til køb af 38 Boeing og/eller Airbus-fly i forskellige størrelser, men det blev afvist af bestyrelsen.
Thai Airways-bestyrelsen bad ledelsen om at revidere købsplanerne og sende et nyt forslag ind inden for de næste seks måneder. Thai Airways har gennem flere år talt om en flådeudvidelse, men købsplanerne er også tidligere blevet afvist. Selskabet skal ønske både fornyelse af flåden og en udvidelse af den.
I øjeblikket består flåden i Thai Airways af 80 langdistancefly fordelt på 33 Airbus-fly og 47 Boeing-fly. Det thailandske flyselskab har blandt andet ni Boeing 747-400, der efter planen bliver udfaset i 2022.