Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Vælg bolig med omhu
LungW
#21 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 11:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 28.09.14
 Status: Offline

Swatdee skrev:
Med en fast bolig i DK hele året, er det tilsyneladende muligt at være i Thailand op til ½ år.
Se her
http://www.social...andet.html



Hvor læser du det? Såvidt jeg kan se står der 2 x 3-4 mdr. på et år, max. et ½ år.

Første gang kan man være væk 1 år uden at opgive bolig og folkereg.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AK81
#22 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 12:03
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 331
Tilmeldt: 09.11.11
 Status: Offline

LungW skrev:
Swatdee skrev:
Med en fast bolig i DK hele året, er det tilsyneladende muligt at være i Thailand op til ½ år.
Se her
http://www.social...andet.html



Hvor læser du det? Såvidt jeg kan se står der 2 x 3-4 mdr. på et år, max. et ½ år.

Første gang kan man være væk 1 år uden at opgive bolig og folkereg.


nu skal vi huske at vælge bolig med omhu også i danmark, gør du det kan du opholde dig lovligt i Thailand 6 mdr. om året ud i et køre med fuld pension

Har du planer om flere ophold i udlandet, og ønsker disse skal være på mere end 3-4 måneder af gangen, skal du være opmærksom på Principafgørelse P-12-07. Du kan læse afgørelsen nedenfor.

Afgørelsen gav en folkepensionist adgang til at være midlertidig udrejst i op til 6 måneder uden afbrydelse.

Så opfylder du de samme betingelser som folkepensionisten, vil du skulle stilles på samme måde, og du vil have ret til midlertidig ophold i udlandet i op til 6 måneder uden afbrydelse.

Du bør dog for din egen skyld kontakte Udbetaling Danmark inden udrejsen samt oplyse om dine planer. Dette vil potentielt kunne spare dig for en masse bøvl.


Principafgørelse P-12-07

Resume:

En folkepensionist havde bevaret sin bopæl i Danmark under gentagne ophold i Østen. Folkepensionisten havde bevaret en lejebolig i Danmark og betalte skat i Danmark. Opholdene i Østen var under 1/2 år. Der kunne derfor udbetales pensionstillæg under ophold i udlandet.


Love:

Lov om social pension - lovbekendtgørelse nr. 484 af 29. maj 2007 - § 3

Vejledninger:

Socialministeriets vejledning nr. 53 af 31. august 2007 om folkepension efter lov om social pension -

Sagsfremstilling:

En folkepensionist havde igennem mange år opholdt sig en del af året i det samme land i udlandet. Folkepensionisten lejede et hus og opmagasinerede efterfølgende sit bohave i Østen, da han rejste tilbage til Danmark. I Danmark havde han en permanent lejebolig stående klar til indflytning.

Kommunen traf afgørelse om, at folkepensionisten alene var berettiget til folkepensionens grundbeløb under opholdet i udlandet.

Det sociale nævn stadfæstede kommunens afgørelse.

Nævnet fandt, at folkepensionisten under sine årlige tilbagevendende rejser til det samme land i udlandet, ikke var berettiget til at få udbetalt pensionstillægget, men han kunne få udbetalt folkepensionens grundbeløb.

Folkepensionisten anførte i klagen, at han havde opretholdt sin hidtidige lejlighed i Danmark. Han overholdt bestemmelsen om ikke at opholde sig over 6 måneder pr. år i udlandet. Han anførte endvidere, at der ikke var pligt til at melde flytning til det danske folkeregister, da han rejste til og fra udlandet. Hans postadresse var under hans ophold i udlandet uændret. En af hans personlige venner modtog fuld pension fra en anden kommune under sit ophold i udlandet på max. 6 måneder pr. år.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om en person, der gentagne gange midlertidigt opholdt sig i udlandet, kunne anses for at have bevaret fast bopæl i Danmark.

Afgørelse:

Folkepensionisten ansås for at have bevaret fast bopæl i Danmark under sit ophold i udlandet af mindre end 6 måneders varighed pr. år.

Det betød, at folkepensionisten kunne få udbetalt pensionstillæg under opholdet i udlandet. Han opfyldte således betingelsen om fast bopæl her i landet under sine gentagne årlige ophold i udlandet.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at folkepensionisten havde bevaret sin lejebolig i Danmark, og at han betalte skat her i landet.

Endelig opholdt han sig i udlandet under 6 måneder i løbet af et år.

Ankestyrelsen vurderede således, at han, efter en konkret vurdering ikke kunne anses for at have opgivet bopæl i Danmark under sine gentagne ophold i udlandet.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.

kilde http://www.social...andet.html
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi8
#23 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 12:29

Bruger

Antal indlæg: 375
Tilmeldt: 20.11.13
 Status: Offline

Det er jo præcis hvad jeg agter at gøre fra april næste år og jeg glæder mig allerede. Køber flybillet en af de nærmeste dage...selvfølgelig med KLM til Billund, da jeg vil bo omkring Ikast
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
LungW
#24 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 16:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 28.09.14
 Status: Offline

AK81: Det vil så sige at en instans laver love der siger max. 2-3 mdr. udenfor EU pr. gang, max. 2 gange på et år, max. 6 mdr. ialt - mens en anden instans tolker de regler og love således at man ved at anke får lov til at være udenfor EU 6 mdr. sammenhængende.

Jeg er forvirret, andre ligeså?

ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#25 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 17:10

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Jeg er forvirret, andre ligeså?


Forvirring opstår, når begreber blandes sammen, eller man udleder det man tror skribenten ville have haft skrevet.

I anke sagen står der intet om hvordan vedkommende har afholdt sine udlands rejser,
""
Folkepensionisten ansås for at have bevaret fast bopæl i Danmark under sit ophold i udlandet af mindre end 6 måneders varighed pr. år.
""
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
LungW
#26 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 17:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 28.09.14
 Status: Offline

Forvirring opstår når de der laver love og regler ikke fatter at en pensionist ikke arbejder, ikke skal stå til rådighed, HAN ER PENSIONIST!

Alligevel vil man kræve "meldepligt" (Willkommen in DDR) - man laver uforståelige regler om ophold inden- og uden for EU, man kræver en h.....s masse unødvendigt pis rent ud sagt!

Angry
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#27 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 18:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

LungW skrev:
Forvirring opstår når de der laver love og regler ikke fatter at en pensionist ikke arbejder, ikke skal stå til rådighed, HAN ER PENSIONIST!

Alligevel vil man kræve "meldepligt" (Willkommen in DDR) - man laver uforståelige regler om ophold inden- og uden for EU, man kræver en h.....s masse unødvendigt pis rent ud sagt!

Angry



Ja, det er sgu godt nok til at blive "rundforvirret" af, samt tilskynde folk til at begå ulovligheder (måské ubevidst).Angry

For ca. 4 mdr. siden ringede jeg til udbetaling DK, som jo nu har med det at gøre, for at få forklaret reglerne uden at de rørte ved pensionstillægget.
Jeg talte med en venlig dame som forklarede:
1. gang jeg ville rejse som folkepensionist kunne jeg i realiteten være væk i op til 12 mdr. i Thailand.(1år minus et par dage).
Derefter var det rejser á 2 mdr. ad gangen som max., - maximum 3 rejser på 1 år (sammenlagt ½ år minus et par dage).
Jeg skulle under alle omstændigheder bibeholde min danske bolig (adresse).

Jeg sagde tak for oplysningerne, og så svarede hun at hun nu ville notere at jeg havde ringet????? - Hvorfor? Jeg havde sgu da ikke sagt at jeg skulle rejse,-kun have oplysninger. Men nu er man måské kommet på "listen".ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi7
#28 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2014 20:46

Bruger

Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 10.02.11
 Status: Offline

en anden instans tolker de regler og love således at man ved at anke får lov til at være udenfor EU 6 mdr. sammenhængende.

Jeg er forvirret, andre ligeså?


Det kommer vel an på hvilken "diskendusk" du taler med, og om "diskenDUSKen" er i godt humør på dagen ??? og om du kan charme dig lidt ind på hende...kat...husk de er magtsyge AHT...så det er op ad bakke...øv
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#29 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 01:54
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

leif skrev:
Jeg er forvirret, andre ligeså?


Forvirring opstår, når begreber blandes sammen, eller man udleder det man tror skribenten ville have haft skrevet.

I anke sagen står der intet om hvordan vedkommende har afholdt sine udlands rejser,
""
Folkepensionisten ansås for at have bevaret fast bopæl i Danmark under sit ophold i udlandet af mindre end 6 måneders varighed pr. år.
""


der er ingen grund til at være forvirret du kan opholde dig 5 mdr og 29 dage i en rejse om året uden at miste noget det er hvad Principafgørelse P-12-07 siger

I anke sagen står der intet om hvordan vedkommende har afholdt sine udlands rejser,


svar: "Opholdene i Østen var under 1/2 år. Der kunne derfor udbetales pensionstillæg under ophold i udlandet."
Svar: "Folkepensionisten ansås for at have bevaret fast bopæl i Danmark under sit ophold i udlandet af mindre end 6 måneders varighed pr. år."
svar : " Afgørelsen gav en folkepensionist adgang til at være midlertidig udrejst i op til 6 måneder uden afbrydelse."

@ AL 48 ring igen til udbetaling DK henvis til Principafgørelse P-12-07 og linket http://www.social...andet.html så bliver svaret nok et andet og ja du er blevet registreret
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#30 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 02:29

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Tag nu lige brillerne på.

Der står... Man må opholde sig op til 6 mdr i Thailand.
Der står... Intet om hvordan de 6 mdr er, eller skal bruges.

Men mon ikke ældre sagen ved lidt om det...
Gentagne udlandsophold anses normalt kun for midlertidige, hvis de ikke strækker sig over mere end 3-4 måneder per gang. De samlede udlandsophold må ikke strække sig udover 6 måneder i løbet af 1 år.
Meldepligt ved udlandsophold over 2 måneder
Hvis man modtager folke- eller førtidspension og har fast bopæl i Danmark, skal Udbetaling Danmark oplyses om ophold af mere end to måneders varighed i et land udenfor EU/EØS, Schweiz, Grønland, og Færøerne. Om EU-EØS-lande



læs selv her.. http://www.aeldre...fault.aspx

De 2 mdr som AL omtaler er melde pligten
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#31 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 02:37

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Og Borger.dk siger

"""
Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'? Fold ind
Hvis du normalt bor fast i Danmark, vil Udbetaling Danmark typisk vurdere, at et ophold i udlandet er midlertidigt, og derfor ikke har betydning for din pension. At du bor fast i Danmark, vil du normalt kunne dokumentere ved, at du stadig er tilmeldt folkeregistret i Danmark og opfylder en af betingelserne:

Du rejser kun en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#32 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 02:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

ren gør nu brillerne før du tager dem på
Der står... Man må opholde sig op til 6 mdr i Thailand.
Der står... Intet om hvordan de 6 mdr er, eller skal bruges.



svaret er jo klart og tyd lidt

" Afgørelsen gav en folkepensionist adgang til at være midlertidig udrejst i op til 6 måneder uden afbrydelse."
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#33 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 02:48

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Ja og borger dk siger
12 mdr hvis man kun rejser 1 gang om året.
6 mdr hvis man rejser flere gange..

Og der står........vil Udbetaling Danmark typisk vurdere
Det er mildt sagt noget rod.

Jeg prøver lige om ikke jeg kan finde selve loven..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#34 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 02:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

leif skrev:
Ja og borger dk siger
12 mdr hvis man kun rejser 1 gang om året.
6 mdr hvis man rejser flere gange..

Og der står........vil Udbetaling Danmark typisk vurdere
Det er mildt sagt noget rod.

Jeg prøver lige om ikke jeg kan finde selve loven..


ja det er noget rod, men uanset hvad loven siger så er det "Principafgørelse P-12-07" der gælder den er afsagt af ankestyrelsen som er højeste in-stands i de sager
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
maichai
#35 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 03:14
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1384
Tilmeldt: 21.12.13
 Status: Offline

Jeg sagde tak for oplysningerne, og så svarede hun at hun nu ville notere at jeg havde ringet????? - Hvorfor? Jeg havde sgu da ikke sagt at jeg skulle rejse,-kun have oplysninger. Men nu er man måské kommet på "listen".

Jeg kender en folkepensionist der blev bedt om at møde op på borgerservice med sit pas (han var vist blevet angivet af nogen)
Han mødte op uden sit pas og sagde han ikke havde noget pas hvorefter finken ringede rundt og chekkede og fortalte ham han havde et pas hvorefter han forklarede at det pas havde han mistet og nu ville han faktisk have et nyt Jeg tror han er kommet i den sorte bog nu på borgerservice i København, men der skete ham ikke noget så hvor meget kan de x ckekke i dag ja jeg ved det ikke
STASI agenter findes over alt og melder ind til (DDR LOKAL NAVN FOR UDBETALING DANMARK) i de gode gamle dage aflivede man stikkere
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#36 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 03:37

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Ja og princip afgørelsen siger..

Afgørelse:

Folkepensionisten ansås for at have bevaret fast bopæl i Danmark under sit ophold i udlandet af mindre end 6 måneders varighed pr. år.

Det betød, at folkepensionisten kunne få udbetalt pensionstillæg under opholdet i udlandet. Han opfyldte således betingelsen om fast bopæl her i landet under sine gentagne årlige ophold i udlandet


bla Århus kommune har lavet deres egne regler og tillader op til 6 mdr af gangen.
Der står ikke noget om det i selve loven, så der må være et lov-tillæg, men den har jeg ikke lige fundet endnu.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Swatdee
#37 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 03:48

Bruger

Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 07.04.12
 Status: Offline

Ja.. flyt til Århus

http://jyllands-p...-pa-ferie/
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#38 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 05:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

leif skrev:

bla Århus kommune har lavet deres egne regler og tillader op til 6 mdr af gangen.
Der står ikke noget om det i selve loven, så der må være et lov-tillæg, men den har jeg ikke lige fundet endnu.



århus kommune følger den Principiel afgørelse som ankestyrelsen har lavet

Principiel afgørelse

Problemerne med fortolkningen af loven på området skyldes, at der i den medfølgende vejledning til reglerne er opgjort, at det er i orden med et midlertidigt ophold på 3-4 måneder. For fem år siden besluttede Ankestyrelsen ellers i en principiel afgørelse, at en dansk folkepensionist godt kan opholde sig i udlandet uden for EU i op til seks måneder i løbet af et år og samtidig fastholde pension m.m. og sine pensionstillæg, fordi man også har fast bopæl og betaler skat i Danmark.
http://jyllands-p...-pa-ferie/
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
LungW
#39 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 06:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 28.09.14
 Status: Offline

Fornuftige folk de Århusianere!

Kommer der flere på banen som ham her, så skal det nok gå alt sammen, vore udenlandske gæster skal jo have lov at være i hjemlandet det meste af tiden:

"Byrådsmedlem Mustafa Kellegöz (S) fra Silkeborg Kommune kæmper for at få kommunerne til at bruge reglerne ens – og ud fra principperne om, at pensionister gerne må opholde sig midlertidigt i andre lande i op til seks måneder ad gangen.

»Derfor er det glædeligt, at Aarhus Kommune har ændret sin fortolkning. Mange pensionister, både danske og etniske, har haft problemer med at kunne gennemføre et længere ophold i udlandet på mere end 3-4 måneder,« siger Mustafa Kellegöz.

Wollah min fætter...

Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
maichai
#40 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 06:36
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1384
Tilmeldt: 21.12.13
 Status: Offline

Kommer der flere på banen som ham her, så skal det nok gå alt sammen, vore udenlandske gæster skal jo have lov at være i hjemlandet det meste af tiden:
»Derfor er det glædeligt, at Aarhus Kommune har ændret sin fortolkning. Mange pensionister, både danske og etniske, har haft problemer med at kunne gennemføre et længere ophold i udlandet på mere end 3-4 måneder,« siger Mustafa Kellegöz.

Nu er der jo altså forskel på folk & Fæ etniske danskere (danskere med dansk indfødsret) Etniske danskere skal følge loven og blive indenfor EU. Muslimer og flygtninge har ret i.flg. deres kultur til at tage til deres hjemlande og tage deres pension med ellers er vi rasister og skal retsforfølges af menneskerettighedskommisionenrasende
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
At finde den rigtige bolig i Bangkok Bolig i Thailand 1 03-03-2013 14:22
Med omhu De fastboende 11 02-06-2011 17:19

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.28 sekunder | 99,111,915 Unikke besøg | jQ Blog