Antal indlæg: 3352 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
overtro og thaier det hører lidt sammen , er de fleste thaier ikke overtroiske
.From figurines supposedly imbued with magical abilities of protection to amulets that can ward off evil and bring good fortune, belief in the power of inanimate objects is on the rise and everyone from temples to top malls is cashing in.
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
he he ja Thailænderne er utrolig meget overtroiske her er lidt jeg fandt på nettet
Thailand overtro og animisme del I
Begreberne religion og overtro er næste uløseligt knyttet til hinanden, det viser historien masser af eksempler på, ikke alene fra Thailand men fra stort set alle andre lande. Mange lærde, der har beskæftiget sig med dette fænomen, er af den opfattelse at der bag alle religioner findes én objektiv sandhed, men den er svær at få øje på og kvantificere. De mener også, at denne sandhed først bliver til virkelighed, når den er synlig. Derfor er deres konklusion, at man ikke kan hævde (i nogen form for religion) at man kender sandheden, at Gud (eller hvilket andet navn der nu bruges) findes, lige så lidt som man kan sige, at han ikke findes/eksisterer.
Viden er magt, og det er jo ikke uden grund at engang, for længe siden, men i næsten alle samfund, var videnskab, oplysning, uddannelse meget snævert forbundet med religion. Præsterne havde magten, eller herude munkene og den er først nu ved at forsvinde i takt med andre indflydelser. Der er i dag en helt anden holdning hos de unge til Buddhismen, der er kulturoprør, men i det skjulte, for respekten for de ældre spiller stadig en stor rolle, men en endnu større rolle i dette land, spiller begrebet overtro.
Naturligvis er selve begrebet et ældgammelt fænomen, eller rettere fænomener, idet der er åndemageri, djævletro, astrologi, spådomme og andre orakler. Alt trives i bedste stil og på toppen kommer horoskoper af enhver art samt sandhedssigerskerne, der har gyldne tider. Lad os glemme alt om, hvad Jung har skrevet om dette, lad os glemme alt om indflydelsen fra de moderne medier, lad os se på hverdagen her og lad mig give Jer nogle eksempler, som jeg har haft tæt på kroppen.
I familien har vi en ung pige på 27 år. For cirka 2 år siden begyndte hun at komme lidt sammen med en mand på hendes egen alder, men kort tid efter blev hun syg, ikke fysisk men psykisk og flere læger blev konsulteret, men hun blev ikke rask. Så fik moderen den ide at tage datteren med til en ”klog” mand, der efter at have undersøgt pigen meddelte, at hun var forgiftet. Han påstod at den unge mands familie var imod forbindelsen og at hans forældre havde givet hende en drik, der består af en blanding af vand og jord fra 7 grave, hvor personer med en ond ånd ligger.
Forslaget til helbredelse var således en form for djævleuddrivelse og der gik masser af tid med at finde én, der kan, der var mange forsøg og det koster mange penge, men rask blev hun ikke, det blev hun først da andre tog fat om problemet og fik hende sendt til den rigtige doktor.
I Thailand har vi en meget dygtig, men omdiskuteret dame, der er Chief of Forensic Department (Chef Patolog) og hun medvirker i alle de store drabssager, vi har, de fleste voldsomme og dramatiske. Hun er ofte på TV, fordi de rige familier sørger for medie omtale så de kan fortælle den forbløffede omverden, at de er uskyldige, samtidig med, at alle beviser peger mod, at de har myrdet deres lillebroder, der af faderen fik overladt familiefirmaet og som nægtede de øvrige, uduelige søskende adgang til at tømme selskabet for kontanter.
Som en del andre, der myrdes, bliver han ikke bisat eller brændt førend mordet er fuldt opklaret. Man tror fuldt og fast på, at den døde kan fortælle, hvem morderen er, hvis han fortsat ligger i fryseren og der ligger personer pt. der har været der i 10 år eller mere og for nylig blev en sag opklaret, fordi én af de efterladte fik en meddelelse fra den myrdede og de fandt morderen.
Men det glemmes eller overses, at det er den dygtige leder af omtalte afdeling, der aldrig gav op og som efter at have indkaldt andre eksperter fra udlandet, endeligt kunne påpege morderen. Men hun fik ikke megen ros for arbejdet, alle var enige om, at ånden havde været i stand til at meddele sig, via en efterladt, og så er det bare sådan, basta, Ingen realiteter her, tak de griber forstyrrende ind i verdensbilledet.
Da vi boede i Hua Hin, havde vi som andre boende der, en stor respekt for vejen, der fører til byen. Når man kommer fra Bangkok og nærmer sig Hua Hin, tager vejen et stort, men ikke for bredt sving mod højre og kender man ikke stedet, kan man nemt komme galt af sted, med andre ord, der sker mange uheld og nogle med dødelig udgang. De fleste triste ulykker sker mellem 3 og 5 om morgenen, ofte unge mennesker, der er lettere beruset på vej hjem fra fest.
Men selv blandt de bedst uddannede er sandheden den, at for 10 år siden skete der et uheld på vejen med dødelig udgang, men da de ikke blev ordentligt bisat, er deres ånd hver nat at finde på det sted, hvor ulykken skete og de står på vejen (3 personer) og advarer andre kørende, der kører galt fordi de ikke ønsker at køre de 3 personer ned, der står og vinker og advarer. Alle taler om denne forklaring på de mange uheld netop der, og det er ikke til at få dem til at forstå, at hvis vejvæsenet blot havde lavet kurven lidt anderledes og mere trafikvenlig, ja så.
Hverdagen hernede er på alle fronter præget af denne overtroiske holdning, og det er ikke alene blandt de lidt dårlig uddannede, det er helt op til toppen.
Troen på ånder, de gode og de farlige er altså udbredt overalt og det er en kendsgerning, at man skal tage dette yderst alvorligt, ikke diskutere for meget om det mere videnskabelige aspekt, det kommer man ikke langt med. Her i landet eksisterer begrebet realitet nemlig ikke i bedste velgående, men det har jo så sine charmerende sider naturligvis.
De thailandske termer er CHAATPHOP for livskredsløbet, PROMLIKIT for skæbnen, CHOKE, der er lykken, DUANG, der er astrologiske kræfter, PHEE, der dækker over overnaturlige kræfter og åndemageri, SWAN og NAROK, himmel og helvede. Det meste krydres så med alt, gennemlevet i tidligere tilværelser.
For at få et godt forhold til de gode ånder, har de fleste huse, men alle firmaer, et åndehus, et ”spirit house”, hvor man har figurer, der forestiller de gode ting og hver dag stiller man mad og drikkevarer til dem og én gang om ugen friske blomster og røgelsespinde. Man tror på, at en byggegrund har beboere i form af ånder og man kan ikke uden videre tage deres bolig fra dem, så de får et mini hus i stedet.
De onde ånder holdes ude af ens hus ved to handlinger. Den første er en indvielse af et nyt hus, hvor munkene kommer og ”the chief monk” placerer en række symboler og skrifttegn over husets indgang samt vigtige rum (f.eks. soveværelset). Den anden handling er at have spejle eller andre symboler udenfor husets indgang, de onde ånder bliver bange for et spejl og går derfor ikke ind.
Den store ånd kaldes PRAH PHRUM, han er den, der er på den grund, hvorpå man vil bygge huset, så allerede inden påbegyndelsen tages en klog munk med på råd, blandt andet om husets placering, så også åndehuset kan placeres korrekt, for sker det ikke, vil PP for altid hjemsøge huset med diverse dårlige handlinger, der vil medføre store skader.
Da Nittas mor fik sit nye hus for 2 år siden, var vi igennem samme proces, men den standsede ikke der, der var så stor utilfredshed med placering af f.eks. gæstetoilettet og the spirit house, at der måtte adskillige ændringer til og endnu flere munke blev tilkaldt, indtil endelig PRAH PHRUM syntes at være tilfreds. Munkene var også glade, de fik deres mad plus den gule kuvert med kontanter.
Der er altså meget stringente regler for alt dette, de omfatter også selve konstruktionen af åndehuset, der skal være meget præcis.
De moderne konger, der har ansvaret for Thailands indtræden i en mere tidssvarende verden, har måttet justere lovgivningen i tæt samarbejde med det øverste råd for Buddhismen i landet. I 1963 blev den lidt mere tidsaktuelle filosofiske anskuelse af Buddha accepteret af den daværende regering under stor tilskyndelse fra kongen. Her prøver man, så godt som muligt at finde den passende balance mellem overtro, religion og videnskabelige sandhed. Man skal huske på at Buddhisme ikke er en religion men en filosofisk retning.
Den nye retning har sine problemer, men munkene prøver at finde nye vinkler for at tolke Buddhas lære en anelse anderledes på vigtige felter. Buddha kommer jo fra Nepal/Indien og på det tidspunkt, han levede var jorden, himmel og helvede fyldt med guder/gudesymboler, som vi også kender det fra den nordiske mytologi. Problemet for munkene er at få blødgjort de anskuelser Buddha havde om den vesterlandske kultur, en egentlig kritik, der naturligvis så fremhæver den østerlandske måde, at se verdensbilledet på. Han historie er ret interessant i øvrigt.
Denne konflikt er der stadig, den giver sig udtryk på mange måder i det moderne Thailand, der er dybt splittet mellem respekten for de solide traditioner og den moderne verden, specielt er den nye unge generation på vej væk fra Buddhisme, en udvikling, der vækker stor bekymring.
Antal indlæg: 454 Tilmeldt: 28.05.11 Status: Offline
lidt mere overtro
A Line to the Spirit World
Sanga Chotevilaiwan is the spiritual medium of a 45-year-old “guman thong” called Suan Puk – the soul of a boy who died young and who can, according to her, predict the future. Jetjaras Na Ranong visited Khun Sanga’s “guman thong palace” in Bang Kruai district of Nonthaburi to ask what the future holds for him.