Antal indlæg: 3354 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
Danskere, som ønsker at være registrerede på danskerlisten, opfordres til at registrere sig på den nye liste, da overførsel af data fra den gamle liste til den nye ikke er mulig.
Af tekniske grunde nedlægges den nuværende danskerliste, og som erstatning herfor er en ny og bedre danskerliste nu klar til brug. Formålet med danskerlisten er som hidtil at give Udenrigsministeriet mulighed for at kontakte danskere i en akut krisesituation i udlandet. Det kan f. eks. være i tilfælde af en naturkatastrofe, en terroraktion eller en væbnet konflikt, i det land man opholder sig i.
Registrering på danskerlisten er et frivilligt tilbud, som man selv vælger, om man vil bruge. Danskerlisten kan bruges ved både korte rejser og længerevarende ophold i udlandet. I det nye system er der indbygget en årlig opdatering for at sikre korrekte oplysninger.
Da det ikke er muligt at overføre de gamle kontaktoplysninger, opfordres danskere, som ønsker at gøre brug af denne service, til at registrere sig på den nye danskerliste. Det kan ske via Udenrigsministeriets hjemmeside, http://um.dk/ Man får adgang via et selvvalgt brugernavn og password eller NemID. Direkte link https://danskerli...fault.aspx
Vi håber at man vil bære over med eventuelle uklarheder eller vanskeligheder i startfasen for dette nye IT-system. Er der spørgsmål eller bemærkninger til den nye danskerliste, er man er velkommen til at kontakte Udenrigsministeriets Borgerservice (, +45 3392 1112.